با ورود وگسترش شبکه های اجتماعی موبایلی زمینه ارتباط بیشتر افراد در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده است ازآنجائی که اطلاعات دقیقی از استفاده کاربران از این شبکهها مشخص نیست. این پژوهش با هدف تأثیر استفاده از شبكه هاي اجتماعي موبايل محور ورابطه آن با ميزان دينداري از ديدگاه كارمندان سازمان حفاظت محيط زيست كشور انجام گرفته و درصدد پاسخگويي به اين سؤال است كه آيا شبكه هاي اجتماعي موبايلي به عنوان يك رسانه فرا نوين باتوجه به تغییر بستر شکل گیری وكاربردها متفاوت چقدر درارتباط با ميزان دينداري افراد ايفاي نقش میکند؟ جامعه آماريرا كارمندان سازمان حفاظت محيط زيست كشور درسال 1393 تشكيل میدهد. روش نمونه گيري سیستماتیک با روش پيمايشي و تکنیک پرسشنامه از تعداد 250 نفر نظرسنجي به عمل آمده است. از نظريه هاي جامعه شبکه ای كاستلز، ساختبندي گيدنز، استفاده وخشنودي كارتز دراين پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بیانگر تأیید فرضیه ها میباشد. بین استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی بر میزان دینداری کارکنان رابطه وجود دارد. بدین معنا دیدگاه افراد و شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری آنان درحد متوسط تأثیر گذار میباشد. طبق مقدار بتای شاخص های مدت زمان حضور روزانه کاربران در شبکه، میزان استفاده از شبکه و واقعی بودن مشخصات کاربران معنادار شده است. این سه شاخص میتواند میزان تأثیر در دینداری را پیش بینی نماید، ضریب تعیین مدل که مقدار آن برابر است با 0.11 به معنای اینست که 0.11 از تغییرات در میزان دینداری توسط شاخص های مدت زمان حضور در شبکه، میزان استفاده از شبکه و واقعی بودن مشخصات کاربران به طور توأم تبیین میشود. و متغير ميزان استفاده از شبکهها با بتاي 42 درصد بيشتر از ساير متغيرهاي مستقل بردينداري افراد تأثیرمیگذارد جهت تأثیر آن هم منفي است.
واژه هاي كليدي: شبكه هاي اجتماعي، شبكه هاي اجتماعي موبايلی، دينداري. هويت ديني
Contents
تعريف مفاهيم و متغيرهاي تحقيق 18
شبكه هاي اجتماعي (متغير مستقل)18
ميزان استفاده از شبكه هاي اجتماعي موبایلی. 18
مدت زمان حضور درشبکه های اجتماعی موبایلی. 18
2-3- نتيجه گيري بخش مباني نظري 33
نظریه جامعه شبکه ای کاستلز. 36
تحلیل و توصیف یافته های تحقیق... 49
بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنیها50
جدول (4-1-1) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب جنس..... 50
جدول (4-1-2) توزيع فراواني پاسخگويان برحسب مقطع تحصيلي... 51
جدول (4-1-3) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب محل سكونت.... 52
جدول (4-1-4) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب ميانگين سن... 54
جدول (4-1-5) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب سابقه كار. 55
جدول (4-1-6) توزيع فراواني پاسخگویان بر حسب وضعیت درآمد.. 56
جدول (4-1-7) توزیع فراوانی پاسخگويان بر حسب میزان اعتقادات ديني افراد. 57
جدول (4-1-8) توزیع فراوانی پاسخگويان برحسب ميزان توکل به خدا58
جدول (4-1-9) توزیع فراوانی پاسخگويان بر حسب میزان علاقه به دين اسلام. 59
جدول (4-1-10) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب افتخار به مسلمان بودن.. 59
جدول (4-1-11) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان لذت از انجام فرایض دینی... 60
جدول (4-1-12) توزیع فراوانی پاسخگويان برحسب میزان شرکت در نماز جماعت.... 61
جدول (4-1-13) توزیع فراوانی پاسخگويان برحسب علاقهبهانتخابنامهایاسلامي... 61
جدول (4-1-14) توزیع فراوانی برحسب میزان شرکت در مراسم مذهبی... 62
جدول (4-1-15) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب روزه گرفتن در ماه رمضان.. 63
جدول (4-1-16) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تحت تأثیر تصاویر دینی و مذهبی ماهواره و اینترنت.... 63
جدول (4-1- 17) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جمعه. 64
جدول (4-1- 18) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب انجام اعمال دینی بوسیله شبکه های اجتماعی موبایلی... 65
جدول (4-1- 19) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان آرامش قلبی پس از مناجات با خدا66
جدول (4-1- 20) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب عضویت در شبکه های اجتماعی موبايلي... 66
جدول (4-1- 21) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده روزانه از شبکه های اجتماعی موبایلی... 67
جدول (4-1- 22) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب راهنمای وروددرشبكههایاجتماعيموبايلي... 68
جدول (4-1- 23) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب حضور با مشخصاتواقعيدرشبكههایاجتماعيموبايلي... 68
جدول (4-1- 24) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب اطلاعازاخبارروز در شبکه های اجتماعی... 69
جدول (4-1- 25) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب در ارتباط بودن بادوستان در شبکه های اجتماعی... 70
جدول (4-1- 26) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پیداكردندوستانجديد در شبکه های اجتماعی... 70
جدول (4-1- 27) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی... 71
جدول (4-1- 30) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب باورهای دوستان در شبکه های اجتماعی... 73
جدول (4- 1-33) توزیع فراوانی پاسخگويان بر حسب تأثیر فناوري در تغيير هويت وارزشهایمعنوی... 75
جدول (4-1- 34) توزیع فراوانی پاسخگويان برحسب ميزان واقعي بودن محتواي شبكه هاي اجتماعي... 76
جدول (4-1- 35) توزیع فراوانی پاسخ گويان برحسب ارزان ودردسترس بودن شبکه های اجتماعی موبایلی... 77
جدول (4-1- 36) توزیع فراوانی برحسب تأثیر شبكه هاي اجتماعي بردينداري كاربران.. 77
جدول (4-2-44) رابطه بین میزان شرکت در مراسم مذهبی و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در. 98
جدول (4-2-50) رابطه بین عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی وارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه. 101
جدول (4-2- 57) رابطه بین آشنایی با عقاید دیگران و شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری... 101
جدول (4-2- 58) رابطه بین تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی موبایلی ومیزان دینداری... 101
جدول (4-2- 59) رابطه بین میزان تغییرات در رفتار فرد بوسیله شبکه های اجتماعی در میزان دینداری... 101
جدول (4-2-62) رابطه بين ميزان مشاركت در شبكه هاي اجتماعي و ميزان دينداري... 101
جدول (4-2- 66) رابطه بين تأثیر شبكه هاي اجتماعي موبایلی برميزان دينداري كاربران.. 101
جدول شماره (4-2-67): بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرها101
جدول (4-2- 68) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه اول.. 101
جدول (4-2-69) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه اول.. 101
جدول (4-2- 70) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه دوم. 101
جدول (4-2-71) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه دوم تحقیق.. 101
جدول (4-2- 74) نتایج تجزیه وتحلیل شاخص های متغیر مستقل و وابسته. 101
جدول (4-2-75) آزمون همبستگی اسپیرمن... 101
جدول (4-2-76): رابطه متغیرهای وابسته با میزان دینداری و شبکه هاي اجتماعي موبایلی... 101
جدول (4-2- 77) ضرایب بتا و سطح معناداری بین مؤلفه های شبکه های اجتماعی موبایل و دینداری... 101
فرمول برآورد حجم نمونه کوکران. 101
مبلغ قابل پرداخت 27,000 تومان
برچسب های مهم